انواع فرش کلاسیک ایرانی
نوشته شده توسط : shadi

انواع فرش کلاسیک ایرانی : پیدایش قالی پازیریک قدیمی ترین دست بافته ایران سابقه صنعت فرش ایران را از دوره هخامنشیان نشان می دهد. اطلاق صفت کلاسیک به فرش ها به علت بکارگیری از طرح های کهن در بافت آن ها است.

انواع فرش کلاسیک ایرانی

به گزارش اینترنتی مجله دکوکده : در ایران به سبب پیشینه این هنر و وجود شرایط اقلیمی متنوع طرح های کلاسیک بسیاری وجود دارند. استفاده از فرش کلاسیک ایرانی در دکوراسیون خانه نمای صمیمانه و لوکس ایجاد می کند.

این گونه از فرش ها علاوه بر نوع طرح و رنگ در ویژگی های دیگری همچون ابعاد، شانه و تراکم تنوع بسیاری دارند؛ به همین دلیل انتخاب در هنگام خرید دشوار می شود

سایت سرای ابریشم در راستای حفظ اصالت ایرانی اقدام به تولید و توزیع فرش های کلاسیک ایرانی کرده است؛ همچنین امکان خرید اینترنتی فرش کلاسیک به منظور آسودگی شما وجود دارد.

فرش کلاسیک ایرانی ماجرایی در دل تاریخ

بافت فرش به صورت کلاسیک به دوره صفویه باز می گردد و در بیشتر شهر های ایران مانند کاشان، مشهد، کرمان به مرور گسترش پیدا کرده است. برخی منابع اعلام کردند که فرش های سنتی ابتدا در کاشان متولد شده اند.

بافت قالی با طرح های لچک و ترنج در زمان های گذشته رواج داشت. این طرح ها در وسط قالی ها و اغلب توسط زنان و دختران بافته می شدند.

از ویژگی های فرش های کلاسیک باید به استفاد از رنگ های ملایم در آن ها اشاره کرد که باعث می شود در دکوراسیون های رسمی و شیک به کار گرفته شود.

انواع فرش های کلاسیک ایرانی با توجه به بافندگان آن ها طبقه بندی می شوند. مواردی که در این طبقه بندی قرار می گیرند، عبارتند از: عشایری و قبیله ای، روستایی و شهری .

نقاشی آداب و رسوم در فرش های عشایری

عشایر در گذشته به منظور رفع نیاز خود اقدام به بافت فرش می کردند که طرح های آن از سبک زندگی جاری سخن می گفت. در قرن بیستم با توجه به شرایط آن دوران سبک زندگی آن ها تغییر کرد و برای مدتی بافت طرح های قبایلی متوقف شد.

البته در سال های اخیر با توجه به گرایش مردم به فرش کلاسیک ایرانی این طرح ها دوباره احیا شدند. دسته بندی در این قبایل با توجه به نوع طرح ها و بافت عبارت است از:

  • کرد
  • بختیاری و لر
  • چهار محال
  • قشقایی و خمسه
  • افشاری
  • بلوچ

به عنوان نمونه در قبایل کرد و استان چهارمحال و بختیاری تقارن در گره ها وجود دارد؛ در حالی که در قبایل مربوط به استان فارس، افشاری و بلوچ تقارن و عدم تقارن در گره ها مشاهده می شود. مواد به کار رفته در تار و پود و رنگ غالب زمینه ی فرش در سبک آن ها تفاوت ایجاد می کند.

قطب های فرش کلاسیک

فرش هایی که در روستا ها بافته می شوند، بازار های منطقه ای را در دست دارند و نام روستای بافنده را به خود اختصاص می دهد. این موضوع تعیین کننده کیفیت فرش است. در این مناطق بیشتر از پشم و پنبه در تار، پود و نخ فرش استفاده می شود.

در حالت های مختلف حفظ چهار چوب و نظم اضلاع فرش اهمیت دارد. ممکن است، در فرش های روستایی این موضوع به خوبی رعایت نشده باشد؛ در مقابل فرش کلاسیک ایرانی ماشینی به دلیلی استفاده از سیستم های هوشمند در زمان بافت کمتر دارای چنین خطاهایی هستند.

هریس، سراب، ساروک، ملایر، آباده، چالشتر، دوروکش و غیره در ایران به عنوان مراکز مشهور فرش های روستایی شهرت دارند. قطب صنعت فرش کلاسیک ایران در اختیار شهر های اصفهان، تبریز، مشهد، کرمان، کاشان، نایین و قم قرار گرفته است.

هر کدام از این شهر ها دارای طرح های کلاسیک مربوط به خود هستند که نیاکان برای آن ها به یادگار گذاشته اند. امروزه حتی با مدرنیته شدن جوامع، این طرح ها همچنان خواهان خود را دارند.

تنوع در طرح و رنگ

با توجه به قدمت فرهنگ و هنر در ایران در بافت فرش طرح ها و نقوش متفاوتی استفاده می شود که این طرح ها اغلب از آداب و رسوم، شیوه زندگی، بناهای تاریخی و طبیعت الهام گرفته شده اند. طرح های موجود کلاسیک در 19 طبقه بندی قرار می گیرند که در ادامه تعدادی از آن ها را توضیح می دهیم:

  • در طرح های شاه عباسی از گل معروف شاه عباسی استفاده شده است. فرش کلاسیک ایرانی که بر پایه گردش منظم نقوش اسلیمی و تکرار آن ها بافته می شوند در این دسته قرار می گیرد و معروف ترین آن دهان اژدها نام دارد.
  • فرش های مربوط به مناطق مرزی و کشورهای همسایه مانند طرح قفقازی در دسته طرح های اقتباسی قرار می گیرند زیرا ایرانیان با خلاقیت خود سعی کرده اند که تغییراتی در این طرح ها ایجاد کنند.
  • در طرح های افشان اجزا پراکنده است ولی این جدایی از نظم خاصی پیروی می کند. در این نوع فرش ها گل و برگ ها در میان فرش به صورت پراکنده است و قرینه نیستند.
  • در فرش های خشتی اشکال هندسی مانند مربع های کنار هم به چشم می خورد که در هرکدام از آن ها گل، بوته، درخت، بلبل به صورت مجرد و متمایز از قاب کناری بافته می شود. در مرکز این فرش کلاسیک ایرانی یک طرح منظم یا نامنظم با طرحی یکتا وجود دارد.
  • غزال گز در گروه طرح های ترکمن جای دارد که نقوش هندسی به صورت ذهنی بافته می شوند.
  • گل فرنگ از دیگر طرح های کلاسیک به شمار می رود که در آن گلدان های طبیعی مانند گل رز با رنگ های خاص مانند زرد آبی و قرمز دیده می شود.

سخن آخر

تمام کشور ها به دنبال حفظ و احیا آثار و فرهنگ اصیل خود هستند. استفاده از فرش کلاسیک ایرانی علاوه بر تاکید بر این امر مهم در طراحی یک دکوراسیون رسمی و شیک به شما فرصت مناسبی داده و علاوه بر این احساس آرامش را به تمام افرادی که در منزل شما قدم می گذارند، هدیه می دهد.

سایت سرای ابریشم جهت رفاه حال شما اقدام به فروش فرش های کلاسیک از معتبر ترین برند های ایران می کند؛ همچنین با ارایه مطالب مفید در زمینه خرید فرش کلاسیک سعی دارد که با نگاهی وسیع به این امر بپردازد.

اگر فرش کلاسیک انتخاب شما است می توانید به سایت سرای ابریشم مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق تری در این خصوص در اختیار شما قرار بگیرد.





:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 9 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: